Sunday, June 13, 2010

hujung minggu yang best

salam,,
fuhh setelah berkali2 error ,, baru lah bjaya menaip  semula di blog nih,,,
minggu ni aku agak enjoy gak balik ke gemas... ari jumaat aku sampai,,  muhammad terus p main pasir,, bsama sepupu2 yang lain,, bila aku halang,,,dia pegi balik,,, aku tangkap dia,, uii mengamuk,, lantak la korang duk main,...
malam tu aku layan world cup ngan 2 org ipar aku,,, yakni abang n adik ipar aku,,, suami aku n anak2 da tido.. plawanan ptama... south arfrica vs mexico... wow.. mmg menarik.. aku mmg layan.. tapi teringat aku 4 tahun dulu.. aku bangun pagi sbb nak layan bola ni la ,, tahun 2006.. aku bangun ngn amirah,, masa tu maskot  eh si singa tu,,, ingat tak iklan singa tu terbang ke kusyen sambil menangkap bola??? haaa si amirah telah meniru aksi tersebut tapi di lantai umah,,, mako eh terus bengkak tangan kanan eh,,, aku ingat patah dah,,,
masa tu dah pagi.. sib baik la ada kenalan suami yang ada no tepon sorang atuk ngurut ni dan dia plak masa tu ada patient... dia kata tangan amirah retak,,dia urut,,, alhamdulillah tak apa2... heehehehhe
 ok,, balik kali ni ada projek menantii yakni projek menjala ikan,,pas sarapan pagi,,, aku n famili aku bersama azrin n adik aku telah menuju ke sungai ,, belakang sawah... buat apa?? hahah.. menjala ikan la,,,
hah,,, banyak ikan kitaorg dapat,, ikan puyu, baung, sepat,ikan putih n siput gendang yang memenuhkan jala.. siput ni kalau dia melekat kat kaki korang,,tahan la azab gatal eh,,, hahaha
siput ni jangan di makan yo...
kemudian,,, hari ahad pulak yakni hari ni aku menolong mak men settle kan hal2 dapur,,, almakluam.. mak belum baik lagi tangan eh,,, syikin pulak ke oum... kak maziah da balik gemencheh,,, aku je yang tinggal,,,aku lah yang btanggungjawab,,, pagi lagi kul 7 pg aku dah ke belakang,,, ngan abah n amak,,, aku menangkap ayam ,,, 7 ekor tau,,, 6 ekor ayam gajah n seekor ayam selasih,,, apa ayam selasih tu??? ha ni nak habaq... ayam selasih ni bulu eh putih salji... (kopam kalau banyak merayau,,, hahaha), manakala daging eh kulit eh wane itam biru pokat,,, ha bayangkan bayangkan... korang ingat tak kalau cerita drama melayu bab2 bomoh ni kalau mintak pengeras mesti ayam selasih,,  korang tau apasal tok bomoh tu mintak ayam selasih,??? seekor ayam selasih dara bharga rm90 lebih,,,, haaaa... mahal tauuuu
kalau korang nak tau,,, pedal ayam selasih ni pun hitam tau n bila kita tos daging eh bukan kaler merah tau air tos tu tapi kaler itam,, haaaa bayangkan bayangkan bayangkan.........
incik suami bawak sume ayam ke tempat proses ayam utk di bersihkan n di buang bulu eh,,,, sementara tu aku kat rumah siapkan lada kering, bawang besar n bawah putih,,, aku blenderkan banyak2 supaya adik aku mudah nak masak utk mak aku,,,, adik aku tu dia ada anak kecik... so dia kena cepat n pantas buat keje supaya anak dia tak rasa di tinggalkan n akan menangis lak nnt,,, tapi anak dia baik je,, hisap jari je,, layan jari sampai tido... hehehe
suami balik,, aku terus keringkan ayam dengan melayurnya dalam kuali,,, setelah kering air dalam badan ayam tu makanya aku msakla ayam gajah gulai lomak cili api... sup sawi utk amak n bubur kacang utk desert...

er yang lam bekas aiskrim tu den punyo... tapau bawak balik mlako.. hehehe... 2 ekor ayam den masak an, 2 ekor den bawak balik melaka n 2 ekor lagi utk kak maziah... manakala ayam selasih pulak aku amik 5 ketul n goreng guna tepung serbaguna RFC,,,, hahaha,,, suami kata rrasa eh sama cam ayam biasa gak..

ni gambar2 yang aku amik sebelum aku balik ke melaka...
ni daun kari aku amik tang kebun mak sbb kat umah aku takleh nak takleh nak tanam,, banyak makhluk 'perosak'.. eii geram tul aku,,, tanaman org pun nak rosakkan,, tadi aku sampai je kat umah tgk buah delima 4 bijik yang suami da balut ,,, dah takde,,, dah kena makan,,, erm.. apo la raso eh makan hak orang,,,
ni pokok limau nipis yang tumbuh lebat n rendang depan pintu dapur mak aku

abah beli motor baru lepas excident itu hari.. yamaha weihh

si rusa jantan yang dah makin besar,,, tanduk dah panjang,,, tak sabau nak tgu kau punya tanduk yang cantik tu tumbuh tau

hasrat nak p amik gambar anak kambing boer yang gemuk pendek tapi tetiba banyak pulak beruk,,,, bukan monyet tau,, beruk,, den takut.. huhuhu

sona eh ni gambar burung pipit yang mmg selalu numpang makan kek umah mak den ni.. gomok2 den makan dodak,,, hahahaha

hai,,, hello dunia... ayam ni baru je netas,,, ni inkubator penetasan telur ,,, amak semakin canggih...

ni yang dah netas 30 minit sebelum yang atas ni,,, mak akan tunggu sampai bulu2 eh betul2 kering baru pindahkan ke sangkar lain
eh, ni apo plak.. eheksss

ni pulak tempat lepak kitaorg ,,kek dopan tangga jo haa

tadaaaa... mesin rumput amak,,rm2600..... enjin mitsubishi

ayam api ni kan,, perasan yang anak2 ayam gajah ni adalah anak2 dia... dia tak penah bganjak dari sini,,, makan tido sume kat sini,,, korang cubo lah dokek... korang akan di koja eh,,,, ngeri sehhh.... tapi mak aku relax je,,, tu bangku dia duduk la tu..sambil burak2 ngan anak ayam eh...
eh..oklah ye,, penat la,, sudah isya'... mau solat,,, tata
wsalam

No comments:

Post a Comment