Wednesday, June 23, 2010

hujan & payung,,,,

salam..
alhamdulillah,, bumi sungai udang sudah tiga hari berturut2 di basahi dengan air hujan,, melimpah2 rahmat Allah berikan.. pada pihak aku mungkin aku mengalami kepayahan utk menjemput kakak kerana suami ke tempat kerja dengan menaiki kereta,,, juga membuatkan kain baju aku lambat kering kerana di sidai di bawah garaj,, tetapi di pihak lain mesti tengah merasa rahmatnya... hujan jua memberi peluang kepada anak2 aku utk merasa berjalan kaki ke sekolah kakak,,, merasa menggunakan payung kecil... dapat merasa basahan hujan di kaki,,, jika sebelum ini apabila hujan anak2 hanya melihat dari dalam rumah,,tidak dapat bermain di luar... kali ini luqman paling enjoy,,, berlari2 di bawah payung ,,, bebas bermain air.. adik pulak menjerit2 minta di lepaskan supaya dia buleh bermain bersama abang,, oh no ,cannot...cannot... kemain lenguh tangan den mendukung eh,,,9.6kg,apatak lenguh ehhhh
kakak hari ni masih pending latihan sukan eh sbb hujan 
rasa best je tadi masa bjalan dalam  hujan dengan masing2 berpayung,, hahaha... kakak dengan payung shell, abang dengan payung bp n aku dengan payung insurans,,, payung free gift masa menggunakan WLT 602 , sekarang WLT ni dah di trade in ke tan chong n maklumat terakhir telah di lihat di gemencheh sebanyak 2x dan di mahkamah gemas sekali,,, new owner adalah seorang anggota polis,, laku keta ni rupanya after a month abah telefon yang dia nampak keta ni kat mahkamah gemas. WLT ,,, dirimu di tukar ganti kerana keluarga kami yg btambah besar ,keperluan juga kepada kenderaan yg lebih besar
OK... tadikan masa aku berpayung tetiba aku teringat pada satu peristiwa. ketika itu aku berada di darjah 4,,, mmg aku tak buleh lupa,,, aku ni mmg org kampung maklum antara keluarga yang agak susah tapi abah kata kehidupan kita tak susah kerana tak penah putus makanan cuma abah bjimat kerana kita ramai,,, ye, abah mmg bijak,,mmg terbaik,,,,abah masih berbasikal sehingga aku di tingkatan 2,,, barulah abah beli motor itupun sbb org kg terlalu bising akannya,, diorg pulak yg heboh,,, hahahaha...
ok sambung smula... satu pagi waktu nak ke sekolah ,,hujan turun dengan lebat, tersangat lebat... aku pinta pada mak agar aku tak ke sekolah pada hari ni kerana hujan yang terlampau lebat,jawapan mak aku jelas,,,TIDAK, ITU BUKAN SBB UTK TIDAK KE SEKOLAH KATANYA ,,baju hujan pulak hanya ada satu, hanya abah yang guna utk kek tempat kerja.... masa tu hanya aku, zaki dan syikin yang bersekolah rendah,,, makanya,,,, aku menuju ke rumah jiran,,, dan aku bjumpa dengan ketua rumah tersebut dan meminta utk meminjamkan payungnya,,, n that person dengan tergamaknya memberi jawapan,,, "payung takde,,,".... ye tergamak sungguh dia menipu anak kecil seperti kami... payungnya tergantung di paku dinding rumah dia ,ada 4 lagi,,, sbb aku nampak payung dia banyaklah makanya aku  mintak pinjamkan,,, pas tu aku cari karung beras n aku potong n jadilah macam payung,,kasut pulak kami bungkus dengan plastik dan berjalanlah kami ke sekolah,, sampai ke sekolah beg, baju sama kasut tetap basah,,,, kena marah dengan cikgu tak???? yes, kena,,,,,,,,,,,,, kalau aku sorang je lambat logik gak la kan,,, ni kami bersama2 sampai lambat serta basah,,, Di denda?? yes, sbb sampai lambat,, hihihihi,, padan muko den,,, kekekekeke
itu lah yang aku terkenang tadi,,,
terpikir2 aku,,,, apa yang aku alami tak mungkin di rasai oleh anak2 di zaman ini,, inilah rezeki mereka,,, ahha,, one more thing,,,, walaupun kami ni dari keluarga yang agak susah tapi abah tetap akan memastikan yang kami ni dapat makanan yg bkhasiat,,, masa aku kecik hinggalah tamat skolah rendah abah memberi kami adik beradik scott emoulsen sama heliboren,,, (betul ke ejaan eh ni)... setiap hari mesti minum nih,,, berbotol2 dulu minyak ikan kot nii,, lagi satu aku terpandang anak abang aku minum air kosong dalam botol susu,, n terus aku teringat pulak dulu aku di beri minum air + glukose,,, yang dalam tin biru tuh,,, itu jam jugak aku pergi tanya abah,, kenapa abah bg kami semua minum ni,, bila abis aje,abah akan beli baru,,, abah terkejut dengan soalan aku,, abah kata "selama ni kau tak tahu ke?",,, aku jawab "tak"... soalan ni aku tanya bulan lepas masa mak patah tangah tuh,,, abah kata, "walaupun abah gaji sikit tapi abah tak buleh abaikan kesihatan kau sumo,, bhaya budak2 macam kau sumo ni menggunakan gula pasir, jadi abah gantikan dengan glukose.. glukose ni mahal tp abah tak kisah,,, macam minyak ikan kot ni pun, abah bg kau sumo supayo kau sumo cerdik, sehat, cergas"
er, glukose ni best tau,,, sejuk jeg gula tuh,,, hehehe
selalu eh glukose ni di bancuh dalam air kosong n minum,,, rasa2 tawar tp ada manisnya,,, abah kata,masa kau sumo kocik2 tak penah kau sumo domam, berkudis, tak sehat.... main la pasir tapi kulit tetap ok... tapi anak2 kau sumo kono gigit nyamuk pun bernanah, main pasir kono gatal2... erm kata abah.... 
eh,,, muhammad di kacau dek luqman la,, aku nak p settle kan luqman jap n kena stop di sini,,,,,, 
sebelum tu,,,, abah adalah seorg yang hebat, amak adalah kurniaan Allah buat aku ,,,
aku sayangkan amak dan abah
sekian,, jumpa lagi nnt

No comments:

Post a Comment