Monday, July 5, 2010

anak2, tv dan mak2...

salam... ye... masuk ni dah 8 orang yang mengadu yg diorg selalu bergaduh dengan anak2 tentang channel tv,, anak2 nak tgk kartun,, mak2 nak tgk drama...xkurang jua yang telah membeli tv baru semata2 tak mau berebut dengan anak2 termasuk jua cucu2,, yang terbaru apabila piala dunia sedang berlangsung,,, ada jugak yang berebut tv,,,, nak tgk bola, sorang lagi nak tgk drama.......... tapi tu hal org dewasa tak mau campur sgt,, ni hal anak2 nih,,,
ada siaran berbayar yang membentangkan 24 hrs kartun n hiburan utk kanak2,,, aku bukan nak kutuk siaran berbayar tersebut kerana itu hak masing2 lah nak melanggan kan... lagi kan pulak mampu,, apa salahnya,, yang menjadi isu nya di sini apabila anak2 terlalu leka dengan siaran tersebut,,, apabila siaran tv* menyiarkan kartun dari jam 2.00ptg-5.30ptg setiap hari aku mengalami masalah yang sama dengan 9 ibu2 tersebut,, semasa tu tv aku cuma ada satu di ruang tamu ,,, n suami aku agak malu2 nak menonton siaran kegemaran apabila tetamu datang ke rumah,,maka tv yang di luar di bawak masuk ke dalam bilik n suami telah membeli sebuah tv yang lebih besar inch nya,,, jadi anak aku akan amik peluang menatap tv di ruang tamu hinga ke petang,,, kurang makan, xmau berehat (tido), panggil buat tak dengar,,, bukan buat tak dengar mmg dia tak dengar...pasal terlalu leka,,, aku teringat kan apa yang mak aku lakukan dahulllu,,, rumah aku di kg tiada tv,, mak kata bukan mak tak mampu tapi mak tak suka tgk korang menebeng dpn tv,,, akhirnya abah beli gak tv tapi tv duk lam bilik mak n abah,,, takleh tgk.... kekadang abah takde cecuri tgk tv,, tapi dia tahu kami tgk tv,,abih kono maghah sumo eh,,, hehehehe
so skg ni aku bgtau anak aku,, aku bg diorg tgk tv n berjanji dengan aku,,, andai kata diorg langgar janji makanya kelonggaran yang aku bg akan aku ketatkan balik,, yakni no tv at all,,,, aku bg diorg tgk tv kalau waktu cuti hingga tghari sahaja,,, kalau waktu sekolah hingga habis wonder pets sahaja... mereka setuju,,, alhamdulillah aku berpuas hati apabila setakat hari ini mereka akan menutup tv dengan sendiri andai cerita wonder pets dah tamat,,, 
aku amatlah memahami perasaan ibu2 yang geram kalau anak2 tak menyahut panggilan kita apabila mereka leka menonton kartun,,, sebenarnya aku amatlah risau melihat kelekaan melampau mereka ini,,, merajuk apabila di tegah menontonnya,,, 
eh,, siaran ulangan germany v argentina,,, tgk jap la,,, best ni,,suko tgk muka 'ayam' maradona... muka kecewa dia,,, apo nak kato... tak joki,, nnt akan datang lah yo,, cubo lagi 4 tahun ehhhh,, banyak maso lagi utk berlatih,, hhihihihihihi
oklah,,,, aku nasihatkan pada mana2 ibu tu yanghampir nak jadi masalah anak terlalu menonton kartun tu masih boleh di ubah,,, tetapkan par eh,,,, aku penah jumpa anak seseorg yg aku kenal memberontak sambil menjerit yg dia marahkan mak eh,,,dia nak tgk kartun... eiii aku tau yg dia teramat malu dengan perbuatan anak eh tu ,,di depan aku sebagai tetamu,,,
oklah,, fkus aku dah hilang,,, aku nak tgk bola ni,,,
salam...
p/s: ulangan pun ok gak,, dah tgk tapi nak layan lagi,, hehehe

1 comment: